Rozhovor s kapitánem Janem Czvalingou z 22. zVrL nejen o misích

Rozhovor s kapitánem Janem Czvalingou z 22. zVrL nejen o misích Kapitán Jan Czvalinga z náměšťské základny je autorem snímků, které jsou součástí putovní výstavy Ten druhý život. „Všechny ukazují život vojáků na misích, je to z práce v Afghánistánu. Jsou z létání, nebo ze stojánky. Buď jsem pilotoval, nebo jsem fotil. Dohromady nikdy, nebojte. […]

Read more
Vrtulník Mi-171Š

Vrtulník Mi-8 je jeden z nejrozšířenějších typů vrtulníku na světě. Jedná se o nejznámější, nejrozšířenější a početně nepřekonaný sériově vyráběný vrtulník ruské provenience. V mnoha zemích ustanovili vrtulníky řady Mi-8 mnoho rekordů v leteckých i jiných oblastech. Je třeba zmínit, že pod pojmem Mi-8 jsou míněny všechny varianty odvozené od standardu Mi-17, to znamená, že […]

Read more
AMPLE STRIKE 2016

V pátek 16. září 2016 přistál na předsunuté ploše pro vrtulníky ve Vojenském výcvikovém prostoru Libavá americký vrtulník AH-64 Apache v rámci poslední mise mezinárodního cvičení Ample Strike 2016. Přesně v 15.01 hodin tak byla ukončena hlavní výcviková část cvičení 16 aliančních a partnerských armád, následovaly odlety zahraniční letecké techniky a přesuny osob a materiálu z operačních prostorů. V průběhu […]

Read more
Motory TV3-117

Motory TV3-117, které jsou hlavní pohonnou jednotkou vrtulníků Mi-8/Mi-17/Mi-171/Mi-24 a dalších. Mají historii psanou již od roku 1974. Za tu dobu vznikla celá řada verzí pro různé typy vrtulníků. Dnes je můžeme najít skoro všech vrtulnících řady Mil a Kamov. V turbo-vrtulové verzi TV3-117VMA-SBM1 se dokonce se montují i na letouny Antonov-140. Vrtulníkový motor TV3-117 je […]

Read more
Mi-35/24 Alien Tiger

Vrtulník Mi-35/24V trupového čísla 3366 patří pod 221. vrtulníkovou letku 22. základny vrtulníkového letectva v Náměšti nad Oslavou. Tento vrtulník získal ocenění za nejlepší kamufláž na setkání Asociace tygřích letek NATO ve španělské Zaragoze v květnu 2016. 221. vrtulníková letka je plným členem Asociace tygřích letek NATO od roku 2001. Kamufláž ve stylu filmového vetřelce […]

Read more
Jak vysoko může letět vrtulník…

Jaká je maximální výška letu vrtulníku? To je velmi častý dotaz, se kterým se setkáváme na leteckých dnech s veřejností. Pro nalezení odpovědi je třeba definovat faktory, které mají vliv na maximální výšku letu vrtulníku.  Vrtulník, ze své podstaty, letí díky vztlaku, který je vytvářen rotujícími lopatkami nosného rotoru. Pro roztočení rotoru je zapotřebí motorů, které udržují (dostatečné) […]

Read more
Ohlédnutí za cvičením ALLIED SPIRIT VI

Mezinárodní cvičení Allied Spirit VI skončilo a nyní nastal čas pro vyhodnocení získaných zkušeností a na jejich zapracování do výcviku a standardních operačních postupů. Cvičení proběhlo v termínu od 8. do 31. března 2017 v JMRC (Join Multinational Readiness Centre) ve výcvikovém prostoru Hohenfels v Bavorsku.

Read more
Rotor vrtulníku

    K tomu, aby vrtulník mohl vůbec letět, je potřeba silných motorů, hnací ústrojí a nosnou soustavu (hlavní rotor), který svým tahem “dostane” vrtulník do vzduchu. Aerodynamika vrtulníku je podstatně složitější, než je tomu třeba u běžného letounu.    Pozn. Vrtulník Mi-171Š má pětilistý hlavní rotor (průměr 21.3 metrů) a třílistý vyrovnávací rotor (průměr 3.908 metrů). Hlavní […]

Read more
Mountain Flight 2016

Příslušníci 21. základny vrtulníkového letectva z Náměště se každoročně cvičí v létání ve vysokohorském prostředí. Základna na francouzsko-španělském pomezí Saint Leocadié se tradičně na 3týdny stala domovským letištěm pro lety českých vrtulníků do francouzské části Pyrenejí. 

Read more