K 70.ti letému výročí vzdála 221. tygří vrtulníková letka hold a čest československým pilotům bojujícím proti fašismu v zahraničí v silách Royal Air Force kamufláží vrtulníku Mi-24V (Reg.3370), odkazujícího se na B-24 Liberator GR.Mk.VI (Serial: K/PP – ex RAF EV953) z 311. československé bombardovací perutě RAF, který jako první po skončení 2. světové války přistál v osvobozeném Československu. Tento letoun sloužil československým letcům od 31. ledna 1945. Během nasazení s ním bylo odletěno 18 bojových misí. Přezdívku „Kosťa“ získal Liberátor po veliteli 311. perutě Janu Kostohryzovi (velitel od 1. září 1944 až do konce války).

Z rozkazu div. gen. Karla Janouška, v.r. Inspektora čs. letectva k přesunu příslušníku československého letectva i technického a dalšího materiálu z Anglie do vlasti ze dne 23. července 1945 W/CdrJ. Kostohryz DSO s osádkou a letounem B-24 Liberator GR.Mk.VI (Serial: K/PP – ex RAF EV953) – „Kosťa“ vydal z Tainu (HighLand, severní Skotsko, Velká Británie) na jih a po rekognoskaci nově určené základny u Manstonu o dva dny později, dne 25. července 1945 i s W/Cdr J . Šnajdrem DFC, G/ Cpt J. Schejbalem CBE a velitelem čs. stíhacího křídla W/Cdr J. Hlaďem DSO, DFC přistáli na pražském letišti RUZYNĚ.

Dne 5. května 1998 byl 28. Sbolp jmenovacím dekretem prezidenta republiky poprvé propůjčen čestný název ‚“BISKAJSKÝ ‚“ a 28. října 1998 udělil prezident republiky letecké základně v Náměšti nad Oslavou historický název „BISKAJSKÁ“ ,čímž se základna plně přihlásila k tradicím našich letců z 311. bombardovací perutě RAF, bojující u závěru Druhé světové války nad Biskajským zálivem.

Peruť patřila k bombardovacímu velitelství (Bomber Command), později k pobřežnímu velitelství (Coastal Command). K činnosti perutě patřily (zejména noční) nálety na německá a také na nizozemská, belgická a francouzská města a hlídkové lety proti německému loďstvu, zejména proti ponorkám, nad Atlantikem, Biskajským zálivem a Severním mořem.

U Coastal command provedla 311. peruť celkem 2084 bojových letů, při kterých napadla 33 ponorek, z nichž pět potopila a jednu poškodila. Celkem 16 strojů (6 Wellingtonů a 10 Liberatorů) bylo v boji ztraceno a dalších 27 (16 Wellingtonů a 11 Liberatorů) bylo těžce poškozeno. V boji padlo 104 letců a 29 bylo vážně raněno. Posádky si připsaly 4 jisté sestřely, 3 pravděpodobné a 14 poškozených nepřátelských letounů.

Operační činnost perutě byla ukončena 4. června 1945, poté působí při letecké přepravě mezi Británií a Československem (v té době působí v rámci Transport Command). Peruť byla oficiálně rozpuštěna k 15. únoru 1946.

Leave a comment

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *