Vrtulník Mi-24 trupového čísla 7353 z 221. letky dne 27.5.2015 provedl svůj poslední let před velkou generální opravou. V AČR tento vrtulník létá od roku 2003. Armáda ČR získala 27.1.2003 z Ruska tři bitevní vrtulníky Mi-24V (evidenční čísla 7353, 7354 a 7355), dodané v rámci deblokace ruského dluhu. Na 33. základně vrtulníkového letectva v Přerově-Bochoři přistál ruský transportní letoun An-124 Ruslan, v jehož útrobách byly v rozloženém stavu tři vrtulníky Mi-24.

Mi-24 CZEF 7353    Autor: Petr Navrátil

Všechny dodané stroje byly opatřeny standardní zeleno-šedou “NATO” kamufláží a výsostnými znaky v provedení low-visibility.[1]  Přestříkán do barev tygra byl až v roce 2005. Autorem návrhu je J. Havránek, nátěr se realizoval ve dnech 10.-20.4.2005 a finance poskytlo VVzS. 29.4.2005 odlétly 4 bitevní vrtulníky Mi-24 a 1 transportní vrtulník Mi-17 a v nich 31 příslušníků základny vrtulníkového letectva do Turecko na vojenské letiště Balikeshir v centrální části Turecka, kde se konal 41. NATO Tiger Meet – cvičení elitních tygřích letek NATO. ( http://www.natotigers.org/ ). Tygří vrtulník získal na tomto Tiger Meet trofej za nejlepší  nástřik (Aircraft livery trophy – best painted aircraft).

Vrtulníku se nevyhnuly ani technické problémy. Asi nejzávažnější problém nastal u tohoto vrtulníku dne 4.5.2010 v podvečerních hodinách během cvičení Flying Rhino. Vzniklá závada na hydraulickém systému (řízení vrtulníku) donutila posádku provést bezpečnostní přistání do terénu kousek od obce Třešť na Jihlavsku. Nehoda se obešla bez zranění a byla posádkou správně a bezpečně vyřešena. Vrtulník byl krátce na to opraven a uveden opět do provozu.

Piloti se s tímto vrtulníkem účastnili mnoha leteckých cvičení, leteckých dnů a dalších akcí jak v zahraničí, tak i u nás v ČR. Poslední let byl proveden z letecké základny Náměšť dne 27.5.2015 s posádkou ve složení kpt.Brom, npor. Hynčica, prap. Tisoň. Posádka provedla výcvik v provádění blízké letecké podpory pozemních jednotek v přízemní výšce (CAS LL- Close Air Support Low Level) v trvání 1 hodina 25 minut. Tím byl vrtulníku zapsán celkový nálet 1480 letových hodin. Ke konci roku 2015 byl vrtulník předán do Leteckých opraven LOM Praha s.p. k provedení generální opravy. Po té by měla být vrtulníku prodloužena životnost o dalších 7 let a 1000 letových hodin.Vrtulník si Můžete prohlédnout v následující galerii. Foceno na Tigermeetu v německém Schleswigu v roce 2014. Autor: Uli Metternich, Martin Král [profil]

Leave a comment

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *