Poprvé v historii AAT (Air Advisory Team – Letecký poradní tým) se česká jednotka zapojila do výcvikových letů s brýlemi nočního vidění (Night Vision Goggles). Příslušníci 21. AAT (leteckého poradního týmu) pokročili ve výcviku afghánských posádek vrtulníků Mi-17V-5, když zahájili výcvikové lety s brýlemi nočního vidění (NVG – Night vision Goggles). Tím se připojili k americkým kolegům z 311. AEAS (Air Expeditionary Advisory Squadron), kteří s tímto druhem výcviku začali.

Létání s brýlemi nočního vidění (NVG) má svá specifika, kterým se musí posádky během letu přizpůsobit. Obraz viděný brýlemi NVG je pouze dvojrozměrný a dvoubarevný, zpravidla zelenočerný a omezuje i přirozený úhel vidění. Díky těmto omezením ztrácí člen posádky pojem o hloubce obrazu a je mu znemožněno periferní vidění. Chybějící informace, které pilot nemůže přijímat očima, nahrazuje zbytek posádky svými hlášeními, což potvrzuje velitel 21.AAT major L.Z.: „Každý člen posádky si hlídá svůj prostor zodpovědnosti a předává nezbytně nutné informace řídícímu pilotovi.“

Vzhledem k uvedeným omezením je zřejmé, že lety NVG kladou velký důraz na koordinaci celé posádky, správné „skenování“ prostoru i přesnou, včasnou a stručnou komunikaci. Zde při výcviku v Afghánistánu je navíc situace ztížená dalším členem posádky – tlumočníkem. Ten musí překládat hlášení posádky a pokyny instruktora řídícímu pilotovi. „Za letu to tedy vypadá tak, že neustále někdo komunikuje a prostor na intercomu je zcela zaplněn,“ dodává major L. Z. Takto intenzivní lety jsou velice vyčerpávající a náročné pro celou posádku, obzvláště pak v podmínkách panujících v Afghánistánu. „Jelikož se létání s NVG řadí mezi top výcvik i na území ČR, je tahle příležitost velice přínosná taktéž pro české posádky, které si z každého letu odnáší velice cenné zkušenosti“ uzavírá velitel 21. AAT.

Leave a comment

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..